Qalandiya International is a collaboration between the most prominent cultural institutions in Palestine focusing on Contemporary Art. This unique art coalition is an attempt to pool resources and work collectively towards showcasing and promoting contemporary culture in Palestine both locally and internationally. This is Palestine’s most daring and most promising cultural statement on the global stage.
Why Qalandiya?
For the past decade, “Qalandiya” has been associated with the infamous Israeli checkpoint that continues to suffocate the West Bank disconnecting it from Jerusalem and the rest of the world. This checkpoint has been highly pervasive in the media and in the visual and literary works produced in and about Palestine. Countless stories about Palestinians’ daily suffering and subjugation take place there, offering sad but true glimpses of the oppressive regime of the occupation.
However, “Qalandiya” suggests other connotations that have been deliberately smeared or totally erased over the years, but which, with a more intimate look, could be uncovered: the Qalandiya Airport, for example (or the Jerusalem International Airport as it was initially called), the Qalandiya refugee camp, and Qalandiya village (which the Wall has divided into two separate parts). Qalandiya is where many paradoxes meet. It was the point of connection with the rest of the world until 1967 and became the symbol of disconnection, isolation, segregation and fragmentation in 2000.
Qalandiya International is an attempt to utilise the name and its multilayered and contradictory meanings in an event that seeks to perpetuate the true Palestine in the international cultural scene, while allowing a taste of the experience embedded in the symbolic paradox of Qalandiya. It is a creative step towards restoring Palestine’s cultural and humanistic status in the life and memory of the world
Qalandiya’s executive council is made up of representatives from several of Palestine’s cultural and artistic organisations, including the Arab Cultural Association, the A. M. Qattan Foundation, Al-Hoash – Palestinian Art Court, the International Academy of Art – Palestine, Khalil Sakakini Cultural Center, Al-Ma’mal Foundation for Contemporary Art, The Palestinian Museum, Ramallah Municipality and RIWAQ – Center for Architectural Conservation. This year’s edition will also be seeking to ally with new partners, welcoming participation from various cultural institutions working in the diaspora.
لاستفسارات وسائل الإعلام، يرجى الاتصال بريد الكتروني: press@qalandiyainternational.org
For inquiries please email press@qalandiyainternational.org
** The content was taken from the official Facebook page of Qalandiya International. For more information check the official website: http://www.qalandiyainternational.org **
ستنطلق النسخة الثالثة من قلنديا الدولي في الفترة ما بين 5-31 أكتوبر 2016 وستتناول موضوع العودة تحت شعار “هذا البحر لي”
تتمحور نشاطات قلنديا الدولي أساساً على الفنون البصرية، وبالأخص إنتاج أعمال فنية بوسائط متعددة ومعارض، ولكنها تشمل أيضاً عروض أفلام فنية، وورش عمل، وحلقات نقاش، وجولات ميدانية، وإطلاق كتب، وعروضاً موسيقية وأدائية. ويشارك في قلنديا الدولي فنانون فلسطينيون، إضافة إلى فنانين دوليين، وتتم تغطية الحدث إعلامياً بصورة واسعة من الصحافة المحلية والدولية.
لماذا قلنديا؟
رغم أنها تظاهرة للفنون المعاصرة، الا ان اختيار اسم “قلنديا الدولي” لتمثيل هذا الحدث، لم يأت بالمصادفة، فهو يشير إلى مكان مسح تاريخه ومضمونه مع مرور السنين بشكل ممنهج، وبنظرة أكثر تفحصا، تمثل قلنديا مجموعة المراحل التي مر بها الشعب الفلسطيني منذ احتلاله. فـ “قلنديا” هي قرية وادعة استضافت مخيم اللاجئين الذي بات يعرف باسمها. وقلنديا هي القرية التي شطرها جدار الفصل إلى قسمين وقلنديا هي مخيم للاجئين لا زال سكانه يحلمون بالعودة الى ديارهم. وقلنديا هو حاجز عسكري يخنق الضفة الغربية ويقسمها نصفين ويفصلها عن القدس وباقي العالم، وهو رمز لمعاناة يومية للفلسطينيين. وقلنديا هو مطار كان يحمل أيضاً اسم “مطار القدس الدولي”، وقلنديا هو المكان الذي كان نقطة للوصل والالتقاء مع بقية العالم حتى عام 1967 ثم أصبح رمزاً للانفصال والتجزؤ في عام 2000 ، وهناك حضور قوي لـ “قلنديا” من خلال الأعمال الفنية والكتابية التي تم انتاجها فلسطينيا في الفترة الماضية . ومن خلال توظيف هذه الدلالات التي تم تشويشها أومحوها بشكل متعمد فإن استخدام السياق الرمزي لقلنديا بتعدد معانيه، يسعى للفت النظر الى تاريخ مضى يجري اختصاره بشكل متعمد.
وتضم قلنديا الدولي مجموعة من المؤسسات الثقافية والفنية الفلسطينية التي تعنى بالفنون البصرية، وهي: الأكاديمية الدولية للفنون-فلسطين، وبلدية رام الله، وجمعية الثقافة العربية، وحوش الفن الفلسطيني، والمتحف الفلسطيني، ومركز خليل السكاكيني الثقافي، ومركز المعمار الشعبي – رواق، ومؤسسة عبد المحسن القطان، ومؤسسة المعمل للفن المعاصر. ويتطلع المنظمون في هذا العام إلى التحالف مع شركاء جدد، وإلى فتح باب المشاركة أمام مؤسسات ثقافية تعمل في الشتات.
Leave A Comment